Stänga av vattnet
Om man behöver stänga av vattnet i lägenheterna behöver man komma in i skåpen som finns på varje våningsplan i våra trapphus. Ett nyckelskåp har nu monterats i garaget, där man kan få tillgång till nyckel till skåpen.
Vattenskador
Det fortsätter att uppstå ganska många vattenskador på golven med anledning av att det blir stopp i avloppshålet i smältrännan i kylskåpen. Det är lägenhetsinnehavarens ansvar att förhindra denna typ av skador. Vi har tagit fram en film som visar hur man kan hålla rent.
Extra tagg
Taggarna till våra dörrar hanterar vi själva i styrelsen. Tre stycken taggar per lägenhet ingår. Vill man ha fler, eller om man behöver ersätta en borttappad tagg, kostar det 100 kronor. Kontakta styrelsen@brfsodrarosendal.se om du vill beställa.
Extra nyckel
Våra dörrnycklar hanteras av AB Byggbeslag Lås & Säkerhet. Om man behöver beställa en extra nyckel kan man åka till Byggbeslag på adress Kungsgatan 107 (Kungshörnet). Kostnad för det är ca 400 kronor.
Extra förråd
Föreningen har ett antal extra förråd. Om man vill ställa sig i kö för det så skickar man ett mejl till styrelsen@brfsodrarosendal.se. Det är normalt sett kö till extra förråd. Kostnaden är för närvarande 250 kronor per månad.
Hyra bilplats
Föreningen har bilplatser utomhus och i garaget. Om man vill hyra plats mejlar man till styrelsen@brfsodrarosendal.se. Det är normalt sett kö till platserna, men det brukar gå ganska snabbt att få en plats.
Gästparkeringar
Vi har en fast gästplats utomhus, intill tennisbanorna. Om det uppstår lediga platser i garaget under kortare perioder brukar vi också göra dem till gästplatser. I så fall finns skyltar uppsatta på respektive plats. För att parkera behöver man ett tillstånd, som ska finnas till varje lägenhet. Om du saknar tillstånd, mejla på styrelsen@brfsodrarosendal.se.
Ändra namnskylt
Om du behöver byta namnskylt på dörr, anslagstavla eller postlåda så behöver du mejla till styrelsen på styrelsen@brfsodrarosendal.se. Handskrivna lappar tas bort.
Hissen står still
Om hissen står still så kontaktar du i första hand styrelsen på styrelsen@brfsodrarosendal.se. Om det är akut och någon sitter fast i hissen så finns telefonnummer att ringa på anslagstavlan i entréerna.
Jag behöver hjälp av hantverkare
Om du har jobb att göra i lägenheten så kontakta man själv valfri hantverkare, exempelvis elektriker, rörmokare m.m. Kontakta någon i styrelsen om du är osäker på om det är du själv eller föreningen som ska stå för arbetet. I våra stadgar kan man läsa vad lägenhetsinnehavaren är ansvarig för. Stadgarna finns på vår hemsida, www.brfsodrarosendal.se
Jag behöver utdrag ur lägenhetsregistret
Detta beställs via SBC:s kundportal, https://hemma.sbc.se/kundportal/login. Fråga någon i styrelsen om du behöver mer hjälp.
Jag behöver en kopia på avgiftsavin
Du hittar alla avier via SBC:s kundportal, https://hemma.sbc.se/kundportal/login.
Hur sent får jag ha fest?
På vår hemsida, www.brfsodrarosendal.se, under Dokument, finns våra ordningsregler där du kan läsa mer om vad som gäller.
Får jag borra i väggarna?
Ja, man får borra i väggarna för att sätta upp hyllor, tavlor m.m. På vår hemsida, www.brfsodrarosendal.se, under Dokument, finns våra ordningsregler där du kan läsa mer om vad som gäller när man vill göra arbeten som kan vara störande för grannarna.
Avloppslukt från badrum
Det finns främst två anledningar till att avloppslukt kan förekomma från badrum:
- Koppen i golvbrunnen i duschen sitter inte tätt
- Smuts i vattenlåset till tvättmaskinen
Golvbrunnen
Det är viktigt att koppen med vattenlåset sitter helt tätt i golvbrunnen. Den behöver tryckas fast ordentligt efter rengöring. Om man upplever att det kommer luft från golvbrunnen sitter inte koppen tillräckligt tätt, och man får försöka montera den på nytt.
Tvättmaskinen
När man tvättar mycket, särskilt på låga temperaturer, ansamlas det mycket smuts i avloppsslangen till tvättmaskinen och i vattenlåset till avloppet till tvättmaskinen. Det kan också hända att det blir dålig avrinning från denna. Vattenlåset sitter monterat på väggen intill tvättmaskinen. Om det blir stopp/smuts i vattenlåset behöver man lossa avloppsslangen från röret, och därefter ta bort vattenlåset och göra rent. Om det blir stopp i avloppsslangen från tvättmaskinen kan man prova att göra rent med exempelvis bikarbonat.
Här finns instruktioner från ett städbolag: https://www.freska.se/blogg/rengor-tvattmaskin
Det finns även flera filmer på Youtube som visar hur man kan göra.
Ventilationen
Om man kör köksfläkten kan det också bidra till att det uppstår undertryck i avloppet, och lukt kan tränga upp. Detta gäller framför allt i de mindre lägenheterna. Prova då att öppna ett fönster eller balkongdörr medan fläkten går. Ventilationen i våra lägenheter är konstruerad på så sätt att man alltid bör öppna ett fönster på glänt när köksfläkten körs.
Internet och TV via Telenor
Tillgång till internet, med hastighet 500/500 via Telenor ingår i månadsavgiften. Telenor står för routern. Ett basutbud avseende TV med ca 20 kanaler ingår också i månadsavgiften. Telenor står för den mediahub som behövs.
Vid inflyttning finns två alternativ.
Antingen överlåter föregående ägare sin befintliga router och mediahub till den nya ägaren, vilket ska göras genom att fylla i en blankett som finns på föreningens hemsida under rubriken Dokument. Detta är kostnadsfritt.
Det andra alternativet är att den gamla ägaren skickar tillbaka sin utrustning till Telenor, och den nya ägaren beställer ny. Detta alternativ är bättre såtillvida att man då får en helt ny hårdvara. Dock kostar detta alternativ 495 kronor för den boende i en startavgift.
Den boende kan också få personliga rabatter på Telenor för beställning av tilläggspaket för TV, eller för mobiltelefoni, en s.k. komborabatt.